Concediu copil

Nimeni nu a zis-o atat de bine si de organizat zilele astea asa cum a zis-o Mamituni aici.

Eu cel mai bine m-as simti daca as avea la job o cresa. Un daycare de-ala. As fi insa curioasa cate locuri de munca din Romania au initiat asa ceva pentru a veni in ajutorul angajatelor. Ca la capitolul crese m-am lamurit, trebuie sa te bagi in fata precum cocosul babei si sa te lupti cu maceta in mana pentru un loc. Si sa vezi ce va fi de acum incolo.

Exemplele cu celelalte tari nu tin la mine. Ca in Belgia e 4 luni, ca in Spania e 5. Mi se rupe. Aia au unde sa-si puna plozii cat sunt la munca. Daca i-as zice eu unui angajator ca eu plec la 5 ca la 6 se inchide gradinita, stiti ce o sa-mi spuna? „Du-te sanatoasa, dar aici nu te mai intorci!”

Cu acceptarea sociala, cum spunea si Mamituni, stam in pom. O mama care alapteaza ia sa incerce sa spuna sefului „ma duc si eu doua ore acasa, sa alaptez”. Poate ca asta merge in Belgia sau Spania. Aici nu o sa mearga in veci. Stiu ca pe vremuri mamele aveau voie sa isi ia de la munca pauza de alaptat. In Romania de azi asta ar fi challenge-ul suprem. Nu o vad intamplandu-se, pentru ca aici nu locuiesc normalitatea si intelegerea.

Poate nu sunt eu cea mai buna mama din lume. Sunt insa cea mai buna mama pentru copilul meu, asa cum este fiecare dintre voi pentru puii vostri. Nu stiu exact cat ar fi lungimea concediului ideal. Stiu insa ca banii pe care fiecare ar trebui sa-i primeasca ar trebui sa fie raportati la castigurile anterioare. Variantele cu 1000 ron pe luna pentru femei care au muncit ani de zile, apoi s-au hotarat sa aiba copii in baza acestei sigurante materiale, mi se par revoltatoare.

Ar trebui sa fie ceva natural si minunat. Nu cu o mie de probleme, nu cu vise despre pampersi care se termina. Da, copilul este cel mai important. Nu scarile de marmura de la casa poporului.

Daca ar putea sa-mi raspunda cum si ce sa facem, as intreba-o pe Olga.

12 comentarii

Filed under Uncategorized

12 responses to “Concediu copil

  1. Cris

    de acord cu tine din toate punctele de vedere. comparatiile nu ne incalzesc cu nimic, ca sa comparam perioada sau suma, ar trebui sa comparam si conditiile in care si in ce fel, in alte tari se acorda sau nu. oricum e clar, cei cu buzunare groase nu se gandesc catusi de putin si nu se vor gandi, important ca ei sa faca un ‘target’, indiferent de conditii.

  2. Buna,

    Subscriu la tot ce ai scris.Si ca sa ai un tablou cat mai complet,iata.
    Eu am doua fete.Cu prima am stat acasa pana la 11 luni,apoi am debarcat-o la o gradinito-cresa-particulara,care de abia isi deschisese portile si practica preturi rezonabile.Am tinut-o cateva luni,pentru ca tarifele s-au triplat ,habar nu am din ce motiv.Nu am fost data pe spate,crede-ma,nici atunci si nici in anii urmatori cand am avut de-a face cu gradinite particulare…
    Am dat-o la cresa ciobanasului,evident cu stat pe la usi zile intregi si cu rugaminti si cu interventii.
    Cu cea de-a doua am stat 6 luni ( nu am sa-mi iert asta niciodata),asa ca am angajat o bona.Bona,care in scurt timp mi-a imbolnavit copilul foarte rau (desi trecuse la regim diversificat,ea ii dadea numai lapte).
    Asa ca, dupa ce am pus copilul pe picioare, a luat drumul cresei.
    Dar….La cresa ca si la gradinita trebuie sa ajungi pana in 5 jumate,ceea ce este imposibil pentru cineva care nu lucreaza la stat.Asa ca fiecare zi era o nenorocire.Cum facem sa luam copiii??Cine ii ia?Si daca ii ia ,cine sta cu ei acasa??De bone nici nu mai putea fi vorba….
    Apoi bolesnitele de fiecare luna,cand fie venea biata mama care are 77 de ani si se tara din Militari pana in Mosilor,fie sunam eu la birou si imi anulam toate intalnirile din ziua respectiva,fie statea sotul meu,cu un ochi in calculator si unul la copil .
    Cand venea vara,alta problema…Unde lasi copiii care sunt la institutii de stat??Si care institutii de stat se inchid pe perioada verii?
    Evident la gradinite particulare.3 luni pe an.Stii cat costa?Intre 11 si 13 milioane de copil pe luna.Fara optionale.Incearca sa explici unor copii de 4 si 5 ani,de ce nu se duc si ele la inot cu ceilalti copii si stau singure in gradinita??
    Asa ca draga mea ai in fata un drum lung.As putea sa-ti povestesc nenumarate,despre cat de greu este sa-ti inscrii copilul la o gradinita de stat,cate flick-flack-uri trebuie sa faci…
    Anul asta cea mare a inceput scoala.Eu am cedat nervos si mi-am dat demisia.Nu poti sa vii acasa la 8 seara,cu nervii ferfenita si sa zici ca esti ok.sau poate nu am reusit eu sa fac asta.Ca sa fie totul ok,ar trebui sa ai multe ajutoare,ajutoare care vor sa fie platite.Pentru copiii,pentru curatenie,pentru mancare,etc,etc,astfel incat tu sa te poti ocupa de copil macar o ora seara inainte de culcare.Si asta inseamna multi bani.
    Varianta cea mai onorabila din punctul meu de vedere este un job part time,dar din pacate nu exista asa ceva in Romania.
    Cei de afara asta fac.Ba au ajuns si la chestii fine,sunt cate doi pe un loc,isi impart un job de 8 ore si toata lumea e fericita.
    Iarta-ma ca am scris atat de mult.Am timp,nu-i asa:)
    Toate cele bune.

  3. Cris,
    sa vezi ce bataie va fi pe joburi, cum se va activa iar sistemul de pile.
    dana,
    cine te ia in seama la part time in tara asta, cand patronii vor sa stai 8 ore si inca vreo 5 pe deasupra, ca sa dai bine? si asta pentru ca exista persoane care isi permit sa stea. asa am facut si eu cand puteam. si acum regret. ca i-am invatat asa, ca m-am invatat sa cred ca numai daca iti sacrifici viata personala, odihna, ajungi undeva.
    acum insa nu sunt dispusa sa sacrific relatia cu copilul meu. si te felicit ca ai avut puterea sa faci asa, sa ramai acasa cu copiii.

  4. Cris

    eu tot sper ca nu se va aplica retroactiv, ar fi o crima pur si simplu. unu ca nu ai cu cine sa lasi copilul si doi ca nu ai unde sa te intorci. in general vorbesc acum, nu ma refer la tine personal. e clar ca majoritatea mamicilor vor reduce cheltuieli si vor mai sta acasa, in lipsa de solutii. si oricum pana se gaseste ceva dureaza cel putin cateva luni. si atunci cum dracu vor obtine ei efectul scontat de a intoarce femeile in campul muncii? de fapt vor scapa statul de a mai plati banii aia, care oricum am citit undeva ca reprezinta 0,07 % din PIB. Si astfel tara va creste, se va revigora. Nu mai am cuvinte, ma enervez prea tare numai cand ma gandesc.

  5. musik pisik

    eu nu inteleg de ce nu privesti cu speranta…uite:
    – ai sa beneficiezi de 10.000 km de drumuri judetene reabilitate !
    – ai primit spre utilizare 12 km de centura neterminata
    esti nerecunoscatoare acestei tari pt ca ea inregistreaza si cresteri: cresterea somajului, cresterea numarului de decese in spitale, cresterea monedei euro , cresterea numarului de cetateni care emigreaza, a cresuct rata sinuciderilor….
    esti dezinteresata national !! te spun la „partid” ca te joci cu INTERESUL NATIONAL

  6. dana

    „Pe vremuri mamele aveau voie sa isi ia de la munca pauza de alaptat”?
    Nu stiu in care vremuri …eu mi-am nascut si crescut cei 3 copii in anii 80…pe vremea aceea nu exista decat un ceocediu de 4 luni si jumatate pe care ti-l gestionai cum puteai, inainte, sau dupa nastere. Existau crese si gradinite, dar conditiile erau alea care erau…Singurul avantaj pe care il aveai „pe vremuri” era ca puteai pleca la ora fixa de la serviciu.
    In rest, puteai sta acasa pana copilul facea 7 ani…dar nu aveai nici un venit. Conditiile de acum, sunt pe departe cele mai bune care au existat pentru mama si copil de foarte multi ani incoace. Din pacate, s-au prins si ei…

  7. dana,
    era rau atunci. eu asa stiam, ca cel putin unele femei care au devenit mame atunci aveau drept la o pauza de alaptare. e drept ca poate nu toate.
    asa e. conditiile de acum sunt foarte bune, chiar si cu scaderea indemnizatiei de asta-vara. dar tot e ok. nu va mai fi…

  8. ayandari

    @dana ( nu cuca ) : sa nu uitam insa, doamna , ca in anii ’80 conditiile de ceare beneficiau mamele nu se pot compara cu ceea ce este acum si anume: daca voiai sa stai acasa sa cresti un copil te ajungeai dintr-un salariu al sotului ( nu lux, dar traiai decent ), acum abia traim din 2 salarii si intretinem si-un copil.Atunci era gratuit invatatmantul prescolar si cresa la fel, toti copiii beneficiau de asa ceva si mamele nu erau nevoite sa isi ia de la gura ca sa-si duca copiii la o gradinita particulara ca nu prind loc la stat sau nu ajung de la job sa ii ia acasa.Si marele avantaj in anii ’80 era ca toate mamele aveau un serviciu, acum vrem sa muncim si ni se da cu flit fiindca stam acasa un an sau doi sa ne crestem copilul, stam sa ne bucuram de momente unice in viata noastra.Nu cred ca se pot compara conditiile si nici nu cred ca pericolele existente azi erau in anii ’80.Asa ca eu am o vorba mare: fericite au fost mamele din perioada comunista.Nu aveau ele nush ce pampersi si nush ce scutece inteligente si alte chestii sofisticate, dar aveau siguranta si nici nu existau atatea pericole cate exista in ziua de azi!
    Acum nu avem nici serviciu, nici crese, nici gradinite, nici bani de bone si particulare, nici cum sa ne ajungem dintr-un salariu al sotului cu 1-2 copii si ii mai avem si pe idiotii de guvernanti care ne tin mereu sabia lui damocles deasupra capului producandu-ne un stres in plus.Si daca pe vremea Ceausestilor femeile erau incurajate si sustinute sa faca copii, azi ni se da cu bata-n cap sa plecam din tara si sa facem copii pe alte meleaguri.Trist, dar adevarat!

  9. Lora

    Eu am gasit o solutie temporara, fiindca la jobul pe care il avusesem inainte nu ma mai puteam intoarce, pentru ca idiotii s-au mutat la Otopeni cu firma si ar fi insemnat sa fac 3 ore pe drum dus-intors, pe langa programul propriu-zis. Mi-am luat de tradus si lucrez de acasa. Asa pot sta si cu fetita, fiindca mi-am propus pana in 3 ani si jumatate, patru sa nu o duc la cresa sau la gradinita.
    Nu mi-am mai facut contracte de drepturi, fiindca am inteles ca, daca primesti indemnizatia, nu mai poti avea alte venituri, ca si cum te-ar putea obliga cineva vreodata sa te limitezi la banii lor de cacat (de altfel am muncit vreo zece ani cate 12 ore, inclusiv weekend-uri, calculandu-mi ca la un moment dat o sa fac si eu un copil).
    Daca aveti posibilitatea, parerea mea este ca e ok sa lucrezi de acasa – eu m-am gandit ca nu e bine nici pentru copil ca mie sa mi se atrofieze complet mintea :))

  10. Lora,
    este minunat sa poti lucra de acasa, desi recunosc ca mie deja imi lipsesc colegii si atmosfera de la birou. Dar am incercat sa fac si eu cate ceva de acasa si nu mi-am gasit nimic. Esti norocoasa si ma bucur ca ti-ai gasit varianta care sa-ti permita sa si muncesti, sa si stai cu copilasul.

  11. toader

    tu visezi vise visatoare. cresa la job este doar daca ai multa multa sansa sa stii.

Lasă un răspuns

