Atee

Da, sunt tot eu. Cea care uraste sarbatorile pentru ca sunt pline de obligatii. Pastele si Craciunul se petrec in doua feluri.
1. In casa, in pat, la televizor. Asta mi se pare sarbatoarea ideala. Sa atipesc, sa ma trezesc, sa mananc, sa beau cum vreau, cand vreau. Da, nu-mi place sa fiu gazda, nici macar musafir nu-mi place sa fiu de Paste, ma oboseste, ma enerveaza, nu simt nimic divin.
2. La munca. Deci de luni sunt la birou.

Pentru mine, Pastele inseamna sange pe caldaram. In copilarie, toate vacantele de primavara se petreceau la Buzau. Si mergeam, ca nu aveam incotro, inspre piata Buzaului, cu matusa-mea. Si trotuarele erau pline de miei. Vii, copii, albi, care asteaptau sa fie sacrificati acolo, in drum, sa se convinga clientul ca e carnea proaspata. Si plangeau, saracii miei, ca niste plozi vinovati. Ca stiau undeva, in gena lor cea mai profunda, ca nu vor trai sa vada toamna. Si se topeau acolo, pe piatra rece, sub cutitele ciobanilor fericiti ca-si vand marfa, sub ploaia de petale din copacii infloriti si scuturati de revolta sub vantul de primavara.

Asta inseamna Paste pentru mine. Sangele mieilor taiati pe marginea drumului, pentru simplul motiv ca fac parte dintr-o religie care considera ca animalele oricum nu au suflete.

Ma duceam apoi la masa de Pasti si plangeam pe sub masa, facandu-ma ca am scapat oul albastru si nu-l gasesc nici de-a dracului. Plangeam de mila mieilor, iar cand venea pe masa imbelsugata friptura de miel ma inchideam in gradina din spatele casei si mi se parea ca mielul din farfurie ma striga si plange si plange inca putin si iar plange. Si nu ma atingeam, ipocrita de mine, de friptura de miel. Nici a doua zi, nici a treia zi, nici niciodata.

Bucuria nu a fost niciodata. Nu a inviat nimeni, niciodata. Dar au murit, plangand sfasietor, mieii de la Buzau in preajma Pastilor. Si cred ca mai mor si azi.

16 comentarii

Din categoria Uncategorized

16 răspunsuri la „Atee

  1. nush ce sa zic. intr-adevar si eu urasc mascarada asta de sarbatori, insa in sinea mea am pastrat esenta lor. ce s-a intamplat acum doua mii si ceva de ani… iar eu pentru asta ma bucur/plang si ma bucur din nou….

    restul nu mai conteaza.

  2. nin,
    si lui jim i-a placut. a zis ca cine-o mai manca miel… sa faca si sa dreaga

  3. oricum nu mancam d-ala la cuptor ma. e un cacat de carne dulce. pastrama e alta poveste. macel sa fie si sa ne spalam cu pastrama si eu sunt multumit.

  4. nin

    jime, pastrama e da oaie sau berbece, cum ar veni adulti, asa ca … liber la sacrificiu!!! bine, eu oricum nu mananc d’astea, carnuri, da ziceam asea, ia pune de-o pastrama la gratar pe terasa blocului si invit-o pe Oana, stii, romantisme … 😉

  5. carla

    am primit un miel de ziua mea, care a fost numai bun de taiat la pasti; dar, bunicii au zis ca il tin, era smecher, dormea cu mine, mergea la ma-sa sa suga si atat; a mancat lucerna otravita, a fost musai sa-l taie; s-au agitat sa nu fiu in zona, sa nu vad, sa nu stiu; desigur ca eram, in sopru, dupa cainele latos, care ma intelegea; am vazut tot
    asa ca, suntem in acelasi club; DAR, te invit cu drag in a doua zi de Paste la mine, sa primim udatorii; sa vezi ce fain e; nu vrea nimeni carne de miel, doar beri, tuici etc si POATE ceva cozonac la final:)

  6. Pentru mine Paștele e o perioadă specială și spirituală pentru că mai mult ca oricând stăteam cu ai mei, de vorbă, alături, cu povești și amintiri, cu cerut iertare și împăcat. Și era grădina lor înflorită după o iarnă lungă și simțeam cu toții cum ne umplem de energie din pământ și iarbă (mâncam afară, cât ar fi fost de frig, dacă nu ploua). E prima data de cand ma stiu cand nu sunt cu ei de Paste si simt un mare gol. De când mă știu și bunicii și părinții ne-au ținut departe pe noi copiii când se tăiau animalele (porc, găini, miel), tocmai pentru a evita sa ne traumatizeze cu asa ceva.

  7. Nu mananc care ne miel pentru ca nu-mi place, dar si pentru ca intr-un an a venit tata cu un miel jupuit. Mi-au ramas intipariti pe creier ochii aia… si de atunci nici ca nu ma pot atinge de asa ceva.

    Nu stiu daca-s atee, dar Pastele nu prea m-a emotionat…

  8. ceska777

    NU vad diferenta intre a sacrifica mielul sau oaia ori berbecul, vitelul sau vaca respectiv boul. Ori esti vegetarian si nu accepti nici sa se suceasca gatul la puiul de gaina ori maica-sii ori nu faci diferenta intre „ca-i cu pene sau cu lana”……
    Pastele redus doar la friptura de miel e o zi ca oricare alta cand in meniu e trecut: „miel”.
    Pastele in care iti iei timp sa incerci sa patrunzi misterul si minunea-e un moment divin.
    Cat s-ar castiga daca mai multi ar aprecia momentul invierii si ar asculta un pic niste vorbe intelepte care chiar golite de continut religios raman cu talc si mai putini ar cauta doar sa se giftuie si sa-si spele pacatele in bautura…cu ocazia Pastelui….

  9. Naspa povestea, mai ca mi-au dat lacrimile citind-o… Noroc ca a salvat Ceska situatia. Pupam.

  10. mda…eu ce sa zic? oricum nu mananc carne de miel,oaie…..

  11. nici eu nu mananc copii de capre sau oi, in principiu pentru ca nu imi plac. Deloc. Bleah. Nici ei, nici adultii. Mirosul de oaie cel putin ma termina, fug departe, departe, si-mi frec narile cu peria de sarma sa nu mai simt asa putoare.

    Si da, am dat si eu cu ochii de niste ochi beliti de ied (cred ca ied era) in frigider, chestie care m-a inspaimantat si mai tare si m-a facut sa iau si mai mare distanta de asemenea carnuri.

    Deci nu ca as fi vreo miloasa (tot asa, am fost tinuta la foarte mare distanta de chestiile astea si nu m-au marcat, iar acum sunt prea batrana si nesimtita ca sa mai ajunga la mine – nu ca acum as asista periodic la sacrificii de pui de animale), ci ca nu imi place. Daca asta ii ajuta pe miei/iezi, cu atat mai bine :)))

  12. Nici eu nu cred. De mers la biserica nici nu se pune problema, pe principiul ca m-au dus ai mei cand a fost cazul, am vazut cum a inviat, in fiecare an invie la fel. Prefer o petrecere.

  13. bai, m-ai iemotionat. bine, asta inca de la mentiunea cu buzau’..ma rog, din motive ceva mai dezaxate decat asta cu taierea mieilor, si care n-au de fapt nimic de-a face cu postarea in intregimea sa. in fine, pe sistemul idem 1 idem 2, subscriu. ti-am mai zis ca-mi place despre stilu’ lu’ matale, da? 🙂 e si daca nu, sper c-ai bagat de seama. da’ oarsicum, dap, m-ai iemotionat rau de data asta.

  14. toader

    ma, ca vrem au ba suntem carnivori.
    vaca manca tata ziulica. de aia poa’ sa tina dieta tot timpu’.

    dupa aia, decat sa manci electrocutat cu electrodu’ iti zic ca ii mai bine taiat cu sisu’.

    carnea de miel sau de ied cade cam greu la stomac. da’ e buna rau.

    vad ca pe copiii din franta a inceput sa ii duca la tara sa vada cum cresc animalele, cum se mulg si cand ajung mai maricei cum se taie. progresiv. fiindca acum isi dau seama ca s-au dus prea mult in directia asta de „sa nu taiem, cruzime fata de animale, etc.”

    (eu, daca taiam gaini pentru „mamaie” la tara, am invatat ca pentru asta e facuta, sa fie taiata si sa ma hranesc cu ea. si era buna si cu gust ciorba de gaina din aia.
    **
    eu vorbesc cu un coleg sa ia de la socru-su’ de la ferma ceva neasteziat inainte de taiere. o data la 3-4 luni. parca am fi in plina conspiratie. daca ne aude cineva ne ia de barbari)

  15. Ba a inviat Cineva si invie de fiecare data pentru noi. Acela se cheama Hristos, fiul lui Dumnezeu.

Lasă un răspuns

