Cartea mea – inspiraţie pentru altă carte

Ce urmează să fac acum îmi este deosebit de greu, pentru că mi-e mie ruşine de ruşinea altuia. Ca să trec cât mai repede şi mai puţin penibil la subiect o să trag aer în piept şi o să scriu direct.

Mi-am găsit cartea, Urechile pisicii Olga, uşoooooor de tot plagiată.

Nu la nivelul temei, căci tema, plecarea de acasa, revelaţia, drumul, regăsirea de sine, toate acestea vor rămâne teme pe marginea cărora se va scrie până când literatura se va sfârşi.

Nicidecum.

Mă refer la unele personaje, locuri, întâmplari. Nu, nu este copiat cuvânt cu cuvânt. Dar am avut surpriza să îmi citesc într-o carte scrisă de altcineva unele dintre personajele, locurile, întâmplările pe care le-am scris eu înainte. Ceea ce, vă asigur, este teribil de neplăcut. Să parcurgi paginile şi să vorbeşti de una singură: „Ia uite, faza asta e fix ca…”, „Şi insula e precum insula mea”, „Şi misiunea…”, „Şi câinele, câinele nenorocit din primul capitol”… „La mine era un circ, aici e un bâlci”.

Mai cu seamă că autoarea cărţii Nono, Renata Carageani, scrie teribil de frumos, sensibil, captivant. Îi plac detaliile şi mi-e clar că este un scriitor inimos şi creativ. De ce atunci? De ce a trebuit să…?

Nu am ştiut ce să fac. Editura care mi-a publicat mie cartea m-a ajutat mereu fix cât mă ajută şi Barack Obama, de pildă, deci nu am apelat la ea. Vineri i-am scris direct autoarei lui Nono pe Facebook. Mesaj privat, desigur. Eu spun ca am scris civilizat, omeneşte, de bun simţ. Chiar voiam să văd ce spune, să simt tonul, să mă convingă poate că eu am gresit. Din păcate, nu am primit niciun răspuns.

Iată ce i-am scris:

Bună ziua,
numele meu este Oana Duşmănescu. În 2007 am scris o carte, care a fost publicată în 2010. Această carte se numeşte Urechile pisicii Olga. 
Zilele trecute mi-a picat în mână Nono. Foarte frumoasă. Numai că unele personaje, întâmplări etc seamănă până la lacrimi cu cele din Urechile pisicii Olga. Am avut un şoc.
Evident, alte pasaje nu seamănă deloc.
Desigur, nu spun că eu am scris neapărat o capodoperă a umanităţii, care trebuie protejată cu gard electric şi cu rotweilleri la poartă. Dar mi-ar plăcea să cred că, în cazul în care aţi citit Urechile, ele nu v-au servit drept inspiraţie sau chiar mai rău de atât. 
O sa centralizez pasajele cu asemănările izbitoare şi o să vi le trimit. Nu în ultimul rând precizez că Urechile pisicii Olga este o opera înregistrată la ORDA în ianuarie 2007.
Cu mult respect,
Oana Duşmănescu

Poate nu e treaba mea, dar trebuie să spun ca unul din personajele cărţii Renatei Carageani este o minge, pe care o cheamă Wilson, ca pe mingea personajului Tom Hanks, din Cast Away. Asta e însă problema baieţilor de la Hollywood.

Deci, stai! Acum înţeleg. Cineva s-a inspirat din mai multe locuri care i-au plăcut şi a făcut o carte. Ce să zic? Într-un fel mă simt onorată. Eu şi Tom Hanks.

Am scris pe blog despre acest lucru pentru că nu voi face demersuri legale. Nu mă interesează să câştig un proces şi să mă umplu de niste bani care nu există. Îmi doream un răspuns de la doamna cu cartea şi nu l-am primit. M-a ignorat. Eu nu o voi ignora.

Vreau, până la urmă, doar sa atrag atenţia. Să fiu recunoscătoare că mi-a căzut cartea dumneaei în mână, dintre atâtea zeci de cărţi care îmi cad în mână. Să nu trăiască nimeni cu senzaţia că astfel de lucruri rămân neaflate. Sau cu senzaţia că trăim într-o lume atât de liberă şi de autistă încât putem să luăm ce ne trebuie, când ne trebuie, dar nici nu cerem voie înainte, nici nu mulţumim după.

Vreau ca aceste lucruri să nu se repete. Vreau să cred ca mai există pe lumea aceasta idei proaspete, personaje noi, istorii originale. Şi onestitate.

LE: Iata ce scrie Renata Carageani chiar azi, pe blogul dumneaei. Deci e voie!😀

I rest my case.

LLE: Aici gasiti cel mai civilizat raspuns pe care mi-l puteam imagina vreodata. De la All. Multumesc!

33 comentarii

Filed under Uncategorized

33 responses to “Cartea mea – inspiraţie pentru altă carte

  1. dushurece

    este trist sa descoperi d’astea…e ca si cum ar fi un viol fara „actul” in sine…

  2. a fost un pumn in gura, sincer

  3. Nu prea am inteles ce a vrut ea sa zica. Un fel de, ce-am gasit al meu sa fie?

  4. Zazuza

    plagiatul e furt. punct. rusine, zau. ma uimeste nonsalanta cu care oamenii copiaza, isi insusesc practic un bun al altuia si li se pare normal…

  5. Pingback: Uite dragă, nesimțiții ăia, cum fac ei mizerie » arhiblog.ro blog

  6. Si totusi este trist in lume🙂
    Mda, nici eu n-am inteles ce-a vrut sa zica doamna cu plagiatu’
    Si de curiozitate, Nono e pisica de pe coperta?:)

  7. Of, Oana, cred ca fierbe singele in tine… De ce nu faci ceva s-o scuturi nitel pe mama lui Nono? Ceva mai mult decit un email, desigur…

  8. Ce poți să faci e să apelezi nu la autoare ci la editura care i-a publicat cartea. Trimitele pasajele plagiate dacă acestea există.

  9. Draga mea, niciun rest your case!
    Du-te la editura cu fisierele sursa! Du-te la avocat, du-te la vrajitoare, numa’ du-te undeva si fa ceva! Cum ziceam si eu intr-o nuvela de-a mea: „Asta nu poate sa ramaie jos!” Sau era teatru? Sau era de Caragiale? Ce mai conteaza, nu?

  10. Nu ma voi duce la editura. Si nu vreau sa implic editura aceea in niciun fel. Din punctul meu de vedere, editura nu are nici cea mai mica vina in cele intamplate. Dar va multumesc tuturor pentru mesaje.

  11. Foarte civilizat si de bun simt.
    Sa te inspiri si sa copiezi sunt doua lucruri total diferite.

  12. robert

    Unde e editura? de ce nu zice nimic? este autorul lor. indiferent daca a plagiat sau nu, ar trebui sa spuna ceva. sunt foarte curios.

  13. Si ce daca plagiat domne. Asta cu plagiatu e ca si uitatu sa te speli pe dinti sau violu. Numai cine na facut asta niciodata sa arunce cu piatra.

  14. Pingback: Controversă "Nono", de Renata Carageani şi "Urechile pisicii Olga", de Oana Duşmănescu | ALL Cafe

  15. raluca

    mda, mi-a placut ca a inceput cu „BAI” , cam diferit raspunsul ei la intrebarea dvs, la fel de diferita si abordarea si exprimarea, nu m-a incantat prea tare; eu cartea nono n-am citit-o inca, mi s-a parut f interesant subiectul si primul lucru care mi-a venit in minte cand am auzit de ea a fsot „seamana cu Olga” :))), Urechile pisicii Olga mi-a placut la nebunie, daca a servit ca inspiratie pt altii inseamna ca e o minunatie de carte; raspunsul Renatei Carageani insa mi-a lasat un gust amar, am vazut si comentariile pe Facebook, la fel si acolo, nu pot sa zic decat ca nu a negat ca ar fi plagiat, din contra, ce se intelege e ca toata lumea face, deci unde e problema; daca chiar nu a citit cartea cu Olga, ar trebui, pt ca merita efortul, si daca nu a inteles la ce editura e, e f simplu de aflat, nu e secret de stat
    PS: eu am auzit de cartea cu Olga dintr-o intamplare, pe cand la Nono s-a facut o reclama „infioratoare”, zilnic pe bloguri, pe site-uri , pe Facebook…probabil pt ca are si sustinerea unei edituri care se ocupa din plin de promovare
    In final, noi cei care am citit Urechile , ne-am imbogatit cu o experienta frumoasa, o sa citesc si Nono, sunt curioasa daca dupa ce termin Nono o sa am acelasi sentiment placut pe care l-am avut dupa Olga…oricat de frumos ar fi scriitura, trebuie un fel de talent imbinat cu magie sa si transmiti ceva, ceea ce R Carageani nu prea transmite pana acum

  16. Pingback: Despre "Nono" şi "Urechile pisicii Olga" | Oana Kovacs

  17. Neveu01

    Pai, bre, Dusmanoaso,
    De ce ma stergi de la lista comentatorilor?
    Mai degraba sterge-ma la cur ca sa faci un lucru util in loc sa ascunzi de ochii lumii parerile unuia care nu este de acord cu tine.
    Vad ca ai suficienti pupincuristi ca sa nu fi fost o problema daca imi lasai postarea la vedere ori imi raspundeai la intrebarea pe care am pus-o civilizat.
    Asta e modul in care vrei sa te impui ca „mare doamna” pe net?
    Nu cred ca ai ales calea potrivita drept pentru care azi te taxez, chit ca ma vei bana. Uite, Renata nu baneaza, ea lasa toate javrele tale sa-si etaleze flegmele pe situl ei:)))
    Raman cu bucuria ca te-am scuipat si ca am facut-o fara remuscari:)

  18. raluca,
    iti multumesc mult🙂

    frumoasa incercare, neveu01
    nu a existat niciun alt comentariu de al tau. nu l-as fi fi banat. iata, ai ocazia sa te desfasori acum. sa te vada lumea in splendoarea ta🙂 mai treci pe aici.

  19. ez

    Pai tot e bine! Daca romanul tau a fost plagiar, inseamna ca tot ai un cititor. Sper ca nu este singurul.

  20. Vuvuzela

    Asadar un raspuns al editurii! Victorie!
    Un raspuns in coada de peste…
    Sa mai asteptam lamuriri. poate niste pagini pe doua coloane. Ca altfel e tot apa de ploaie,

  21. mie imi plac frazele astea de pe blogul lui nono, cum explica el sum s-a decis sa-si faca blog: „Dupa ce mi-a aparut cartea m-am decis sa-mi fac blog. Am observat ca oamenii au, PISICILE au, eu de ce nu as avea?” :)) Deci si blogul pisicii olga a fost sursa de inspiratie? Tare pisica asta, si eu n-am apucat inca sa o cunosc in intregime, ci doar capitole cand avea blog la liber. Ma stii shmeny, eu cand aud cuvantul cultura…

  22. Anonim

    @cronicaru’
    Mda, ca doar Olga are blog pe net. E si greu sa te uiti in blogrollul lui Nono si sa vezi ca primul este http://baghi12.blogspot.ro/.
    Dar e bine ca avem cap, e foarte util cand ploua afara.

  23. Cucuneu

    @Anonim

    Păi motanul tău are două urechi. Nu se potriveşte cu Olga.

  24. Urâtă chestie.
    Părerea mea e că faza cu copy/paste nu îşi are nicio scuză. Într-o lume normală totul e original; chiar dacă unele lucruri seamănă între ele.
    Două cireşe pot să semene foarte bine; sunt ambele „originale”. dar cireaşa de plastic n-ar trebui mâncată.

  25. jimerino

    octave, initial am zis ca te bat nitel. dupa care am zis ca esti cam departe si d-aia nu te bat, ca e greu, prea mult efort. dupa care ti-am vazut muia si am stabilit: nu te bat pentru ca esti batran rau. da’ vorbesc cu bunica-mea si daca pune mana pe tine…

  26. ai verificat bibliografia ? te-o fi trecut acolo. Ponta asa a facut

  27. Mirel Curea

    Doamna, daca imi explicati si mie ce-i aia carte „uşoooooor de tot plagiată”, v-as ramane recunoscator. Nu de alta, dar si eu ma regasesc „uşoooooor de tot” prin Marquez, prin llosa, si as vrea sa stiu ce fel de atitudine sa am.

  28. Dana Botta

    Oana,
    sunt o cititoare constanta a blogului tau dar de data asta nu sunt de acord cu ce spui. Am tacut pentru ca nu imi place sa-mi dau cu parerea despre lucruri pe care nu le stiu, asa ca am comandat ambele carti, le-am citit si nu sunt de acord cu ce sustii – da, sunt doua calatorii in urma carora personajele se schimba radical, da se intalnesc cu alte personaje care le modeleaza destinele (caini, pisici, elefanti), da, ambele personaje principale isi fac diversi prieteni alaturi de care calatoresc dar in esenta nu vad plagiatul, pentru Dumnezeu!
    Mi se par a fi doua bildungsromane, al tau mult mai profund si autobiografic, Nono – mai plin de actiune si mai… pentru copii dar, in esenta, doua carti excelente si scrise cu talent.
    Ai scris o carte atat de frumoasa incat aproape ca mi-e ciuda ca am auzit de ea asa – nu e vina celeilalte autoare ca ai publicat la o editura obscura care nu isi promoveaza autorii proprii, pe cand Renata Carageani beneficiaza de…masinaria de promovare ALL.
    Te rog, nu te irosi in prosteli de genul asta, pune mana si mai scrie o carte, doua, trei… , mergi cu ele la o editura mai de doamne-ajuta si cred ca nu vei da gres!
    Mult succes!

  29. neveu01

    Hehe, dragalaso….
    Zici ca:
    „frumoasa incercare, neveu01
    nu a existat niciun alt comentariu de al tau. nu l-as fi fi banat. iata, ai ocazia sa te desfasori acum. sa te vada lumea in splendoarea ta🙂 mai treci pe aici.”
    Uite-ma, desfasurat si cu avataru-mi stramb cu tot:)
    Si eu as vrea sa te mai vad.
    Unde?
    La Renata Carageani, pe blog.
    De ce?
    Ca sa-ti ceri scuze pentru hamaielile unora care te-a pus intr-o lumina cam palida.
    Recunosti ca ai pus boticu’ la vrajelile lor?

    Sanatate!

    PS
    Stii deswpre ce e vorba. Daca nu-ti amintesti, te rog sa treci pe aici:
    http://memorialuinono.wordpress.com/2012/07/24/cititorii-intreaba-nono-raspunde/

  30. neveu01

    te-au pus…

  31. neveu01

    Haida, bre, scoate capu’ daca ai un pic de demnitate si nu te mai ascunde dupa visin.

Lasă un răspuns

